Coalition of agencies launches ad campaign to challenge Islamophobia & racism

(Toronto – January 23, 2017) A coalition of national and provincial organizations and agencies has partnered to launch an awareness raising campaign that encourages Ontarians to stand up to Islamophobia and racism.

OCASI – Ontario Council of Agencies Serving Immigrants, the Canadian Arab Institute (CAI), the National Council of Canadian Muslims (NCCM) and the Ontario Human Rights Commission (OHRC) have collaborated with media studio Mass Minority on a range of public education strategies, including public service announcements and a social media campaign.

One 30-second PSA features a family enjoying a day at an ice-skating rink. They return home to find the words “Muslims go home” spray-painted on their garage door. Neighbours arrive to assist in the clean-up. Click here to watch.

A second 30-second PSA features a classroom where a student is telling racist jokes. A classmate intervenes to stop him from sharing another offensive punch line. Click here to watch.

The theme of the public education campaign is “Break the Behaviour.” It includes a website where visitors are encouraged to sign a pledge that they will reject Islamophobia and racism in all its forms, and commit to working to overcome inequality and achieve a shared prosperity for everyone.

“With the arrival of Syrian refugees over the course of the past year, many of us working in the immigration and refugee sectors were concerned about rising Islamophobia,” says Debbie Douglas, Executive Director at OCASI. “It was important that we work with partners to ensure that we encourage Ontarians to stand up to Islamophobia, wherever they see it.”

The most recent data from Statistics Canada indicates that Muslims in Canada have experienced a doubling in hate crimes over a three-year period. No other group has reported such a significant rise. Recent polls by Forum Research and Abacus Data also indicate that Muslims experience bias and discrimination more often than any other group in Canada.

“Canadians have by and large been incredibly welcoming of Syrian refugees and newcomers. However, there is troubling evidence of anti-immigrant and anti-Muslim sentiment in our communities which makes such a campaign both timely and necessary,” says Amira Elghawaby, Communications Director at the NCCM.

“Arabs, regardless of their religion, can face discrimination because of their ethnicity or place of origin,” adds Raja Khouri, president of the CAI. “It can go beyond hate messaging to discrimination in job opportunities and barriers to participating in various aspects of public life.”

“Human rights systems play a key role in holding institutions and individuals accountable for discrimination. But to create a culture of human rights, we need to empower individuals to challenge racism and Islamophobia in the moment,” says OHRC Chief Commissioner Renu Mandhane. “This campaign does just that – it encourages us all to see ourselves as human rights accountability agents.”

Expanded versions of the PSAs will be posted on social media. For more information about the campaign, visit www.breakthebehaviour.ca

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Une coalition d’organisations lance une campagne de lutte contre l’islamophobie et le racisme

(Toronto – le 23 janvier 2017) Une coalition d’organisations provinciales et pancanadiennes s’est formée pour lancer une campagne de sensibilisation qui encourage les Ontariennes et Ontariens à s’opposer à l’islamophobie et au racisme.

L’Ontario Council of Agencies Serving Immigrants (OCASI), l’Institut canado-arabe (ICA), le Conseil national des canadiens musulmans (NCCM) et la Commission ontarienne des droits de la personne (CODP) ont collaboré avec le studio médiatique Mass Minority à une variété de stratégies d’éducation publique, y compris des messages d’intérêt public et une campagne de médias sociaux.

Un message d’intérêt public de 30 secondes met en vedette une famille qui profite d’une journée à la patinoire. En rentrant à la maison, la famille découvre un message antimusulman peint sur sa porte de garage. Des voisins viennent aider au nettoyage.

Dans un second message d’intérêt public de 30 secondes, un élève raconte des blagues racistes dans une salle de classe. Un autre enfant intervient pour le faire cesser.

La campagne d’éducation publique a pour thème Changeons de comportement. Elle inclut un site Web qui encourage les visiteurs à signer une promesse de rejet de l’islamophobie et du racisme sous toutes leurs formes et de lutte pour la création d’un monde équitable qui profite à tous.

« Avec l’arrivée des réfugiés syriens durant la dernière année, bon nombre d’entre nous qui travaillons au sein du secteur de soutien aux immigrants et réfugiés nous préoccupions de la montée de l’islamophobie », affirme Debbie Douglas, directrice générale à l’OCASI. « Il était important de nous joindre à d’autres organisations pour encourager les Ontariennes et Ontariens à s’opposer à l’islamophobie, quel que soit l’endroit où elle se manifeste. »

Selon les plus récentes données de Statistique Canada, les crimes haineux commis contre des musulmans canadiens ont doublé sur trois ans. Aucun autre groupe n’a rapporté de hausse aussi considérable. Des sondages récents des firmes Forum Research et Abacus Data indiquent également que les musulmans font plus souvent l’objet de discrimination et de partis pris que n’importe quel autre groupe au Canada.

« Dans l’ensemble, les Canadiennes et Canadiens se sont montrés très accueillants envers les réfugiés et nouveaux arrivants syriens. Cependant, il existe des preuves troublantes de sentiments anti-immigration et antimusulmans dans nos collectivités qui rendent cette campagne nécessaire dès aujourd’hui », explique Amira Elghawaby, directrice des communications au NCCM.

« Quelle que soit leur religion, les personnes arabes peuvent faire l’objet de discrimination en raison de leur appartenance ethnique ou de leur lieu d’origine », poursuit Raja Khouri, président de l’ICA. « Cette discrimination peut aller au-delà des messages haineux et créer des obstacles à l’emploi et à la participation à diverses sphères de la vie publique. »

« Les systèmes de droits de la personne jouent un rôle unique lorsqu’il s’agit de tenir les personnes et organisations responsables de la discrimination. Mais pour créer une culture de droits de la personne, nous devons amener les personnes à s’élever contre le racisme et l’islamophobie au moment même où ils se manifestent », explique la commissaire en chef de la CODP, Renu Mandhane. « C’est ce que fait cette campagne : encourager chacun de nous à agir comme agent de protection des droits de la personne. »

Des versions étendues des messages d’intérêt public seront publiées dans les médias sociaux. Pour obtenir des renseignements supplémentaires sur la campagne, consultez www.breakthebehaviour.ca